Ambulante begeleiding
Wie overbelast is voelt geen ruimte om iets nieuws te leren. Heb je een vol hoofd, dan past er niets meer bij. Daarom creëren we samen eerst rust en overzicht. Dat kan zijn op het gebied van financiën, wonen, psychische en lichamelijke gezondheid, werk & activiteiten, sociale relaties en zingeving. Natuurlijk kunnen we niet alle problemen wegtoveren. Maar we brengen zaken weer in beweging, zodat je een stap vooruit maakt.
Je ervaart dat we in korte tijd voor verandering zorgen. Daardoor groeit je vertrouwen dat we samen doelen halen.
Hieronder lees je, in een paar korte verhalen, waarom cliënten en mantelzorgers onze ambulante begeleiding fijn en helpend vinden. Ambulant betekent dat wij naar jou toe komen om je te helpen.
‘Vanwege een depressie kwam ik al lange tijd mijn huis niet uit. Toen kwam er een medewerker van SYS Zorg. In plaats van thuis te praten, gingen we een stukje wandelen met als doel weer buiten komen en oefenen met sociale contacten. Dat was nieuw voor mij. Het deed me goed. Dat had ik niet verwacht. Ik had er tegenop gezien. Maar ik vond het makkelijker om lopend te praten, in plaats van thuis aan tafel. De keer daarop gingen we weer naar buiten. De medewerker maakte een praatje met mijn buurman en betrok mij bij het gesprek. Zo had ik na lange tijd weer contact met mijn buurman. Dat was mij zelf niet gelukt.’
SYS Zorg medewerker: ‘Ik ben trots op mijn cliënt. En dankbaar voor zijn vertrouwen en medewerking.’
Er was een hoop gedoe in mijn leven. Ik voelde me daar gefrustreerd over. Een medewerker van SYS Zorg kwam helpen om zaken op orde stellen. Ik ben Marokkaans en spreek maar een beetje Nederlands. Ik wilde mijn verhaal en frustraties kwijt. Daarom wilde ik iemand die Arabisch sprak.
Normaal gesproken koppelt SYS Zorg cliënten ook aan een medewerker die dezelfde taal spreekt. Maar SYS Zorg zag goed dat ik iets anders nodig had. Ik kreeg bewust een begeleider die geen Arabisch sprak. Omdat ik niet met haar over mijn emoties kon praten, gingen we gelijk aan de slag met de praktische problemen die ik had.
Als ik die tijd had besteed aan praten, waren mijn problemen nu nog niet opgelost! Toen alles wat me bezighield een plekje had gekregen, vroeg SYS Zorg of ik nog een luisterend oor nodig had. Iemand met wie ik in mijn eigen taal over mijn problemen kon praten. Maar dat was niet meer nodig. Ik zag het weer zitten!’
Medewerker SYS Zorg: ‘Mijn cliënt voelde zich niet langer slachtoffer van zijn situatie, maar nam zijn verantwoordelijkheid.’
SYS Zorg medewerker: ‘We willen flexibel en makkelijk te bereiken zijn. Zo voelt iemand dat we er voor hem/haar zijn. Ook buiten kantooruren, als dat nodig is. Bijvoorbeeld als het te spannend is om tot de eerstvolgende werkdag te wachten. Soms lijkt iets niet mogelijk, zoals een telefoon gebruiken. Wij kijken naar hoe het wel kan. Daar helpen we mensen graag bij en dat geeft ze een goed gevoel.’
SYS Zorg en ik zorgen samen voor mijn moeder. We verdelen we de taken zodat het mij niet te veel wordt. Ik zou de zorg voor mijn moeder ook niet helemaal los willen laten. SYS Zorg begrijpt dat. Op woensdag zou er en medeweker van SYS Zorg komen. Maar donderdag moest ik met mijn moeder naar de oogarts. Daar zag ik tegenop, want ik zat er een beetje doorheen vanwege privéomstandigheden. Toen zei de medewerker van SYS Zorg: “Ga jij dan woensdag rustig koffiedrinken met je moeder. Dan gaan wij donderdag met haar naar de oogarts.” Daar word je toch blij van! De medewerker maakt ook altijd een verslag in het cliëntenportaal Caren Zorgt. Zo hebben mijn moeder ik online inzicht in haar dossier. En elk jaar organiseert SYS Zorg een ontbijt voor mantelzorgers. Dat vind ik leuk. Tijdens het ontbijt kreeg ik veel informatie. Ik weet nu waar ik zelf hulp kan vragen om overbelasting te voorkomen.’
Medewerker SYS Zorg: ‘We zijn heel zuinig op de mantelzorgers. Ze staan vaak het dichtst bij onze cliënt en spreken de taal. Ze betekenen veel voor de cliënt én voor ons!’